En el seu ànim d’arrelar-se definitivament a les seves diferents seus i de tenir un peu a nivell internacional, el CLAM prepara una edició carregada de films i col·laboracions engrescadores.
Divuit anys son sinònim de maduresa. El Festival Internacional de Cinema Social de Catalunya porta tota la temporada establint aliances que permetin fer un pas endavant cap a una significativa majoria d’edat. Del 23 de Setembre al 2 d’ Octubre, els cinèfils de la Catalunya Central uniran esforços per tirar endavant una proposta realment ambiciosa a les seves seus de Manresa, Navarcles i Sant Fruitós. Aquestes son algunes de les novetats que presenta enguany el nou CLAM.
Importants aliances internacionals
El CLAM vol ser testimoni del millor cinema social. Tant el del futur com el dels millors clàssics.
El Festival de Clermont-Ferrand, considerat com el certamen de curtmetratges més important del món, estableix una col·laboració estable amb el CLAM, per tal de mostrar anualment una selecció dels seus millors treballs. Tim Redford, un dels principals programadors i responsables del certamen, presentarà presencialment les sessions dedicades a aquest festival de referència.
Per altra banda, el Festival Internacional de Cinema Social de Catalunya també se sent orgullós d’obrir una col·laboració amb el Luis Buñuel Film Institute. El seu director, Oscar Arce, presentarà des de Los Ángeles, en viu, un dels providencials clàssics del genial cineasta aragonès: Las hurdes. La projecció d’aquest documental pioner en la crítica social té una especial rellevància perquè inclourà les seves diferents versions inèdites, exposades per Arce amb el seu privilegiat coneixement del gran gegant internacional del surrealisme.
Un propòsit social emfatitzat
El CLAM vol portar el seu compromís social fins al seu costat més pragmàtic. Per això hem iniciat amb la Fundació Universitària del Bages – UManresa un programa de Ciència ciutadana amb el propòsit de detectar problemàtiques socials i fer una recerca col·lectiva de solucions. Diferents convidats especialitzats en les temàtiques socials, locals i internacionals, estaran presents en les projeccions, que tindran continuitat en sessions a la Universitat amb l’afany d’obtenir directrius i conclusions avançades. Els resultats seran exposats al finalitzar l’edició del festival. A més, la majoria de les projeccions del festival estaran presentades, no només per un especialista cinematogràfic, sinó també per afectats o experts en les temàtiques de les pel·lícules presentades. Per altra banda, les organitzacions dels premis Insert i Pere Casaldàliga ja treballen en els guardonats d’enguany.
Nous mitjans oficials
Pel CLAM és rellevant que el missatge del nostre cinema arribi tan lluny com sigui possible. Per això sumem als nostres mitjans de comunicació oficials tres de les nostres principals referències. El festival ha signat un conveni amb la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals per tal que TV3 i Catalunya Ràdio tinguin una presència destacada durant els dies del nostre certamen. Al mateix temps, ampliant la nostra col·laboració amb el Grup Premsa Ibèrica, establerta des de fa anys amb Regió 7, sumem El periódico com a diari oficial d’àmbit nacional.
Un equip ambiciós
Una de les prioritats de la nova direcció ha sigut sumar en la organització la cinefilia del nostre territori. Per això dins de la nova estructura de comissions, a més de persones tradicionalment vinculades al festival, s’hi troben molts dels membres del Cineclub Manresa, de l’antic Fecinema, així com destacats creadors audiovisuals i crítics de cinema locals. A les noves subdireccions del festival, integrades per Francesc Álvarez, Gerard Quinto, Enric Roca i Jesús Fernández, la propera edició sumarà en la coordinació de la producció a Lídia Gilabert, que ha treballat al Festival de Sitges i Les nits de Cinema Oriental de Vic. Per altra banda, el periodista Pep Corral, vinculat com a cap de Premsa a la Unió de pagesos, assumeix responsabilitats en el departament de Comunicació.
La col·laboració amb el Cineclub Manresa farà que tinguin sessions especials dins del CLAM diversos esdeveniments vinculats a l’entitat, com Perifèrics, El petit Cine Club i la Mostra de Cinema de Natura.
David Torras, membre de l’entitat, serà el responsable de fer una selecció del millors treballs del desaparegut Toni Serra, un dels principals valors de l’avantguarda visual catalana i membre del col·lectiu OVNI, fundat des del CCCB. Un dels nous premis del palmarès tindrà el nom del cineasta manresà amb el propòsit de posar en rellevància el risc de les propostes.
Més cinema, arreu
El nombre de projeccions global del festival s’amplia. Això significa que hi haurà actes i sessions diàries a totes les seus del festival, també pel matí a Manresa. Aquestes projeccions en concret se centraran en el cicle temàtic del certamen d’enguany, Les altres Nomadland, on veurem films agermanats a la gran guanyadora dels Oscar, però signats per cineastas del prestigi d’Agnès Varda, Kelly Reichardt i Barbara Loden, entre altres.
Nous patrocinadors
Amb la necessitat de que el patrocini privat agafi cada cop més importància en el pressupost del festival, sumem com a patrocinadors a la Fundació La Caixa, una de les principals entitats de suport social del nostre territori. La seva ajuda farà possible un dels nous premis del palmarés, que donarà un accent especial a les temàtiques reivindicatives més urgents.
Una imatge renovada
Finalment, però no menys important, el festival ha modernitzat la seva imatge sense renunciar als seus trets essencials. L’estudi Porta Disseny és responsable del modern treball que integra els significatius colors del festival, al mateix que potencia el seu component cinèfil i la seva voluntat de resultar un reivindicatiu esclat sonor.
Durant les properes setmanes, el festival prepara diverses sorpreses, que inclouen els premis d’honor d’enguany i l’anunci de la secció oficial, amb algunes de les pel·lícules més esperades de la temporada vinent.